«Λήξαν» για την Περιφέρεια το ζήτημα της οδού Νιάρχου



«Το θέμα της ανακατασκευής της οδού Νιάρχου για την Περιφέρεια Ηπείρου θεωρείται λήξαν από τις 11 Μαρτίου 2013, που είναι η ημερομηνία έγκρισης από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής των Περιβαλλοντικών όρων του έργου». Στη δήλωση αυτή προέβη σήμερα ο Περιφερειάρχης  Ηπείρου κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, προσθέτοντας ότι αυτή η μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων συνοδεύεται από αναλυτικά σχέδια για όλα τα έργα.   
Η διαδικασία, όπως ανέφερε ο Περιφερειάρχης ξεκίνησε το 2000, ήτοι πριν 17 χρόνια. Στο διάστημα που μεσολάβησε από τότε μέχρι και το 2013, ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες από τη Νομοθεσία διαδικασίες, υπήρξε απόλυτη διαφάνεια, συνεργασία της αιρετής Περιφέρειας (η οποία ανέλαβε την εποπτεία της μελέτης στο τελικό στάδιο, μετά την 1η Ιουλίου 2011 όταν περιήλθε στην αρμοδιότητά της το έργο) με το Δήμο Ιωαννιτών, ενημέρωση όλων των αρμοδίων οργάνων (συμπεριλαμβανομένου και του Δήμου Ιωαννιτών) για τη μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών, μεταξύ των οποίων και του Περιφερειακού Συμβουλίου (ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος).  
Συνεχίζοντας μεταξύ άλλων ανέφερε και τα εξής:
 «Θεωρώ ότι έχουμε φτάσει σε ένα έσχατο όριο   λαϊκισμού και εμείς ως σοβαρή διοίκηση δεν θα παρασυρθούμε σε μια τέτοια λογική  που δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και την συντριπτική πλειοψηφία του κοινωνικού συνόλου. Είναι ένα έργο που έχει σχεδιαστεί για προοπτική  δεκαετιών. Δεν παραγνωρίζουμε την ανάγκη εξυπηρέτησης  των επιχειρήσεων της περιοχής, άλλωστε  αυτό είναι και μέριμνα της ίδιας της μελέτης.    Το  ζητούμενο είναι όμως και χωρίς να είναι και δρόμος με μεγάλες ταχύτητες  (στη μελέτη προβλέπονται όρια ταχύτητας  60-70 χιλιόμετρα την ώρα), είναι να μην έχουμε άλλα ατυχήματα και καταστάσεις τις οποίες κανένας δεν θέλει να ζήσει».
Όσον αφορά την προμελέτη, εξήγησε ότι αυτή άρχισε να εκπονείται αρχικά το 2000.  «Στη συνέχεια  θεωρήθηκε προκαταρκτική και δόθηκε η εντολή με συγκεκριμένα βήματα να εκπονηθεί η οριστική. Δηλαδή πέρασε ομόφωνα στο Συμβούλιο Δημοσίων Έργων η πρόταση που έγινε από το Υπουργείο για συγκεκριμένα πράγματα».
Σημειώνεται ότι στο Περιφερειακό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων  μετείχαν εκτός από μηχανικούς της τότε Κρατικής Περιφέρειας, εκπρόσωποι του ΤΕΕ/Τ.Η., της ΤΕΔΚ και των Εργοληπτικών Οργανώσεων.
Στην οριστική μελέτη δεν υπήρξε καμία παρέμβαση επί του συνολικού πλάτους του κεντρικού δρόμου, παρά μόνο επαναφέρθηκε στην αρχική του χάραξη, καθώς στην προμελέτη, είχε «μετακινηθεί»  προς μια κατεύθυνση (ανατολικά), χωρίς να είναι γνωστό ακόμη από τίνος πρωτοβουλία είχε προκληθεί η αλλαγή αυτή.
Οι άλλες αλλαγές  έγιναν υπαγορεύτηκαν με την ομόφωνη απόφαση (31 Οκτωβρίου 2007) του Περιφερειακού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων, ενώ στη συνέχεια ακολούθησε η θετική γνωμοδότηση του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής στις 5 Νοεμβρίου 2010 (Α.Π. οικ. 132096) επί της Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (ΠΠΕΑ) του έργου,  στην οποία περιλαμβάνονται αναλυτικά το σύνολο των δεσμευτικών χαρακτηριστικών του έργου, όπως εν τέλει περιλαμβάνονται στην τελική μελέτη.
1.       Τον ποδηλατόδρομο, ο οποίος σε εφαρμογή της νομοθεσίας (ΥΠΕΧΩΔΕ), θα πρέπει να είναι διαχωρισμένος με το κεντρικό δρόμο με φυσικά ή κατασκευαστικά στοιχεία. Για την ασφάλεια των χρηστών και των οδηγών γενικά, θα πρέπει να διακόπτεται σε σηματοδοτούμενους κόμβους, ενώ για λόγους επάρκειας χώρου, ο ποδηλατόδρομος περιορίσθηκε στη μία μόνο πλευρά του δρόμου (δεξιά προς Νοσοκομείο) και θα είναι διπλής κατεύθυνσης με συνολικό πλάτος 3 μέτρων.
2.      Για την εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων που έχουν αναπτυχθεί κατά μήκος  και δυτικά του οδικού άξονα, στην πλευρά  που θα υπάρχει ο ποδηλατόδρομος, προβλέπεται η κατασκευή παράλληλου δρόμου (μονόδρομου), με σημεία εισόδου – εξόδου τους κόμβους,   πλάτους  5,5 μέτρων,  στον οποίο θα υπάρχει η δυνατότητα και στάθμευσης. Στην άλλη πλευρά του κεντρικού οδικού άξονα, είναι φυσικό ο παράλληλος δρόμος να επιτρέπει πρόσβαση μέσω λωρίδας επιβράδυνσης στις επιχειρήσεις, καθώς δεν υπάρχει το «εμπόδιο» του ποδηλατοδρόμου.
3.      Στο σημείο συμβολής της Νιάρχου με την παράκαμψη της πόλης προβλέπεται η κατασκευή ανισόπεδου κόμβου, προκειμένου να επιτρέπεται η άμεση πρόσβαση στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο των οχημάτων.
4.      Στην οριστική μελέτη συμπεριελήφθησαν και τα έργα αποστράγγισης του Λεκανοπεδίου, τα οποία αναμένεται να απορροφήσουν μεγάλο ποσοστό του προϋπολογισμού του έργου.
Η εκπόνηση της οριστικής μελέτης, λόγω ακριβώς των ιδιομορφιών του έργου, που είναι και οδικό και αντιπλημμυρικό, έγινε σε απόλυτη συνεργασία με το ΥΠΕΧΩΔΕ, οι υπηρεσίες του οποίου ήλεγχαν «βήμα- βήμα» τα στάδιά της, εξετάζοντάς την μάλιστα και ως προς τη συμβατότητά της με προ ηγηθείσα απόφαση του ΣτΕ.
Η κατασκευή της οδού Νιάρχου, δεν είναι «έργο ούτε του Καχριμάνη, ούτε της Τ. Καλογιάννη, ούτε του Θ. Μπέγκα. Είναι έργο δημόσιου συμφέροντος που προστατεύει χιλιάδες πολίτες. Οποιαδήποτε αλλαγή της μελέτης σε αυτή τη φάση, σημαίνει ότι δεν θα γίνει ποτέ το έργο», υπογράμμισε για να τονίσει ακόμη για φορά ότι «για την Περιφέρεια το θέμα θεωρείται λήξαν» και η όποια συζήτηση απαιτηθεί θα γίνει στη διάρκεια της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου για τις απαλλοτριώσεις.
Από το Blogger.