Η επιβολή από την Κυβέρνηση Ειδικού Φόρου στις διαφημίσεις που θα προβάλλονται από 1/7/2010 στους τηλεοπτικούς σταθμούς και ο κίνδυνος συρρίκνωσης των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης που προκύπτει από το μέτρο αυτό, είναι το θέμα της Ερώτησης που κατέθεσαν 27 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, μεταξύ των οποίων και ο βουλευτής Ιωαννίνων Σταύρος Καλογιάννης, προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Εσωτερικών και Πολιτισμού.Ειδικότερα, στην Ερώτηση αναφέρεται: Σύμφωνα με το Ν. 3845/2010 «Μέτρα για την εφαρμογή του μηχανισμού στήριξης της ελληνικής οικονομίας από τα κράτη−μέλη της Ζώνης του ευρώ και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο», από 1ης Ιουλίου 2010 επιβάλλεται ειδικός φόρος 20% στις διαφημίσεις που προβάλουν τηλεοπτικοί σταθμοί. Σημειώνεται ότι με τους Νόμους 3229/2004 και 3427/2005, ο φόρος αυτός που είχε επιβληθεί το 1983 όταν η τηλεόραση στην Ελλάδα ήταν μόνο κρατική, αποκλιμακώθηκε από 25% την 1η Ιουλίου 2004 σε 5% την 1η Νοεμβρίου 2006, για να μηδενιστεί την 1ηΝοεμβρίου 2007.
Σε διεθνές επίπεδο, η διαφήμιση τόσο στην τηλεόραση όσο και στα λοιπά μέσα μαζικής ενημέρωσης, αποτελεί βασικό εργαλείο marketing και ανάπτυξης για όλους τους κλάδους προϊόντων και υπηρεσιών ευρείας κατανάλωσης. Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους σε καμία χώρα δεν επιβάλλονται τέτοιου είδους φόρους.
Η νέα ρύθμιση αυξάνει το κόστος της διαφήμισης κατά 64,5%, αφού ο νέος φόρος προστίθεται στην επιβάρυνση από το αγγελιόσημο (21,5%) και το ΦΠΑ (23%), μετατρέποντας τη συγκεκριμένη αγορά σε υπηρεσία πολυτελείας, για τη χρήση της οποίας οι επιχειρήσεις θα πρέπει να καταβάλλουν πραγματικά βαρύ τίμημα.
Το πρόβλημα γίνεται πιο έντονο για τους τηλεοπτικούς σταθμούς της Περιφέρειας, καθώς δεν έχουν το κρίσιμο μέγεθος, που απαιτείται, για να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα, ενώ το κοινό στο οποίο απευθύνονται είναι περιορισμένο.
Επειδή η διάταξη πλήττει ευθέως τη βιωσιμότητα εκατοντάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων και θέτει σε κίνδυνο πολλές θέσεις εργασίας, κυρίως στα περιφερειακά ΜΜΕ, οι Βουλευτές ερωτούν τους αρμόδιους Υπουργούς:
- Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες προτίθενται να προβούν προκειμένου να ομαλοποιηθεί η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στα περιφερειακά ΜΜΕ;
- Εάν προτίθεται η Κυβέρνηση να καταργήσει το αγγελιόσημο στο συγκεκριμένο κλάδο, εφ’ όσον επέβαλε τον ειδικό φόρο, προκειμένου τα περιφερειακά ΜΜΕ να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους και οι Μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μην αποκλειστούν από ένα σημαντικό εργαλείο προβολής.